Kom i form efter julen

Julbordet lockade med många delikatesser, och kanske finns det nu något extrakilo på vågen. Många lovar sig själva på nyår att börja träna mer, och faktum är att ett nytt år kan vara en bra möjlighet att komma i form, även om man inte har avgett något nyårslöfte. Men hur gör man då för att komma igång när vardagen stjäl all tid och motivationen tryter?

Det bästa man kan göra är faktiskt att bara börja. Man behöver inte börja med att lägga upp ett hårt träningsschema på flera timmar i veckan, men har man bara börjat med den där första promenaden eller löprundan är det mycket enklare att fortsätta sedan. Det är just den första tröskeln som man ska kliva över som brukar vara den allra svåraste. En förutsättning för att man ska kunna hålla träningen uppe är förstås att det är roligt, så det gäller att välja en träningsform som man inte tycker är tråkig. Gillar man inte springa kan man till exempel börja dansa istället.

I början måste man ta det lugnt, både för att kroppen ska hinna vänja sig och för att man själv inte ska köra slut på all ork och motivation direkt. Man kan bestämma sig för en aktivitet och träna två-tre dagar i veckan. Det kan räcka med en långpromenad i raskt tempo. Efter några veckor kan man börja utöka genom att träna mer eller genom att träna hårdare. Man kan till exempel börja springa en del av sträckan som man vanligtvis går, och efter några veckor kanske man springer hela sträckan.

Att sätta upp mål är alltid bra. Då har man något att jobba emot. Man ska dock passa sig för att sätta upp för stora mål och försöka nå dem på fort kort tid. Det är bättre att ha ett stort slutmål och efter vägen sätta upp flera mindre delmål. För en nybörjare kan det vara enklast att följa utvecklingen i siffror, till exempel hur långt eller hur länge man orkar springa, eller hur många kilon eller centimeter man tappar på kroppen.

För att träningen ska vara optimal bör man också se över sin kost, men det behöver inte betyda att man följer en strikt och knepig diet. Det räcker med att försöka äta sundare med mer frukt och grönt, äta varierat och försöka att laga så mycket som möjligt från grunden.

Be the first to comment on "Kom i form efter julen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*